06 mars 2014

Nattliga äventyr

Ibland händer det sig att jag vaknar av ett högljutt BANG. Inte egentligen så ovanligt med våra huligan-katter. Efter ett och ett halvt år med Syrran och Leia i familjen har jag lärt mig att det bara är att rusa upp för att kolla vad Leia den här gången haft i golvet.

Här om natten rusar jag alltså upp, efter ett BANG, med tanken "nu har Leia lyckats få omkull massagebänken", men utanför sovrummet, i vardagsrummet, står bänken fortfarande precis som den ska. Jag stannar upp, alldeles yrvaken och förvirrad, och lyssnar. Jag hör något som rinner och droppar ur badrummet så jag rusar vidare med tanken att Leia hoppat ner från torktumlaren och på något sätt lyckats få på kranen. Innan jag tänder lampan hinner jag tänka att det nog inte är kranen heller. Låter som ett annorlunda rinn och dripp, dropp. Jag tänder lampan. Badrummet är röd-lila. Wc-stolen är röd-lila, halva matta är röd-lila, väggarna är prickiga/randiga i en röd-lila-färg och ovanpå WC-stolen ligger tvättmedelsburken med sprucken (exploderad) kork och spottar ut tvättmedel. Tack för den Leia! Nästa gång du hoppar ner från torktumlaren kan du väl se till att inte knuffa ner något?
Inte för att det hör till den natten, men morgonen därpå - det tog 40 freakin' minuter att tvätta bort all tvättmedel som var utspridd överallt. Ö V E R A L L T. Då just var Leia billig. Grömt billig.

Andra gånger händer det sig att jag vaknar, efter att ha sovit sisådär en halv timme, och är helt säker på att jag försovit mig. Nyligen stormade jag upp två minuter över tolv på natten, sade högljutt åt hjärtat, som var inne i badrummet, att jag måste få mina jeans och att jag försovit mig. Han svarade med lite fniss och meddelade mig snällt om att jag inte alls försovit mig. Jag kikade ner på telefonklockan, tittade en stund på den med hjärnan på högvarv innan det slog mig - sovtime ännu några timmar innan klockan ringer. Kröp, förvirrad, tillbaka ner i sängen. Hjärtat följde efter, meddelade mig om att jag är läskig och så somnade vi båda två.

Vissa nätter händer det sig att jag spelar spel, läser bloggar, facebookar och eller instagrammar på datorn och eller telefonen. Inatt har jag spelat spel. Ett fruktansvärt jobbigt, dåligt, frustrerande och helt sjukt beroendeframkallande spel. QWOP. Åh, vad arg jag blir när det inte går som jag vill och som det borde enligt alla anatomins regler. Spott och fräs!

Ledig dag imorgon igen. Tur det eftersom jag ännu sitter här.
Nu godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar