24 mars 2010

Inlägget som inte ville bli publicerat igår

Ibland tror jag att jag är otursförföljd, visserligen har jag en del tur också, men det ska nog inte vara möjligt att ha sån (valfritt kraftuttryck) otur som jag hade när jag var på väg till tåget. Tack och lov är det precis på tåget jag sitter, vilket betyder att jag hann.
Jag och bror traskade till hans skola i morse för att printa ut min tågbiljett jag beställt, han lämnade där och jag traskade iväg till busshållplatsen som finns nedanför domkyrkan. Eftersom att jag bor, är född och uppvuxen i en småstad kan jag inte påstå mig vara en van lokalbussanvändare men jag ställde mig snällt för att vänta på bussen 32 eller 42 som jag vet att går förbi tågstationen. Försökte se van ut och kikade på tabellen bakom mig men kan lova att jag sett tabeller jag förstått mig bättre på. I min värld var det bara en massa siffror och bokstäver hit och dit men jag hoppades att jag förstod mig på den och väntade. Klockan slog jag-tror-bussen-ska-komma-nu men ingen buss syntes till. Bestämde mig för att vänta tills den nästa gång slog jag-tror-bussen-ska-komma-nu men inte heller då kom nån buss så det var bara att börja traska iväg med raska steg för att hinna. När jag var tillräckligt lågt borta från busshållplatsen för att hinna med bussen som kom men tillräckligt nära för att se vilken nummer det var, sisådär 20 sekunder från att jag börjat gå, så då kommer buss nr. 32. Jaha, tack så förbannat mycket! Halvsur och lite bitter marscherade jag fram över Åbos torg och gågata och en sak kan jag meddela er om, en carry-on-bag, en kappsäck modell mindre på hjul, har fruktansvärt mycket ljud när den i lagom snabb takt dras fram över en gågata. ”Hej alla! Jag antar att ni redan hört mig (min väska), men jag tänkte bara meddela att här kommer jag gående och kommer inte hinna med tåget om jag inte snabbar på”

Med facit i hand var det rätt skönt med en promenad såhär före tågresan och så sparade jag ju mina 2,50€ jag skulle lagt ner på bussbiljetten. Var inte överhuvudtaget ut genom dörren igår så lite frisk luft skadade definitivt inte. Skulle jag startat lite tidigare skulle jag dessutom 1) inte sett bussen som kom precis efter att jag startat, 2) inte ha behövt gå med riktigt lika snabba steg och 3) jag skulle hunnit in via en supermarket för att köpa något gått att snaska på.

Nu ska jag se slutet av filmen jag började kolla på väg till Åbo, sova en liten stund samt hoppas på att dom två medelålders finska damerna, några bänkar framåt, antingen blir tystare så småningom eller hoppar av vid första bästa station.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar