11 april 2010

Räddare i nöden

Jag kan inte säga att jag idag räddade livet på den skadade kissen jag, idag, eftersom att dennes liv faktiskt tog slut nu ikväll. Tillsammans med Erica kämpade jag i närmare 2 timmar med att få bort den stackars skadade katten som krupit in under en gammal biljettförsäljnings stuga vid travbanan för att kunna ta med den till en veterinär. Veterinären behövde knappt titta på den för att konstatera att det inte finns något man kan göra för att kissen ska få ett värdigt liv. Han gav den en spruta så att den somnade och skulle lite senare ge den "en sista spruta". Lite småsorgligt men betydligt bättre att den fick avsluta sitt liv hos en veterinär än att den skulle plågas till döds i leran under en fallfärdig stuga.
Att få katten att komma bort från sitt gömställe var ett äventyr i sig. Vi försökte locka bort den och vi försökte skrämma bort den. Vi till och med hämtade en yxa och slog hål i golvet för att få tag i katten. Jepp, nu erkände jag, det var vi som slog hål i golvet. Nånting säger mig att det inte finns någon som kommer gå in i stugan och märka det, ingen verkade ha varit där inne på flera år. Det var stökigt, trasigt och mögligt där inne, alla fönster var sönderslagna och dörren fattades. Mysigt ställe.

Tack och lov att vi fick bort katten och att den inte kommer lida mer. Skulle gärna vilja veta vad som hänt med stackaren. Skulle också vilja veta vems katt det är. Någon saknar antagligen sin orangea katt ikväll. Usch.
Hoppas i alla fall på att jag kommer sova bättre när jag gjorde vad jag kunde (tog den till veterinären) än vad jag skulle gjort om jag lämnat den.

Gonatt. Sov gott lille katt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar